06 - 340 632 76 hello@studiowabisabi.nl

Moodboards maken is voor mij een van de leukste bezigheden binnen mijn bedrijf. Ik geniet intens van dit creatieve proces. Met een moodboard komt namelijk alles samen. Het is de basis voor je hele branding. Vanuit hier kan het logo worden ontworpen, de juiste fonts bij elkaar worden gezocht en de sfeer en uitstraling van jouw bedrijf worden gecreëerd.

Ook kleur is daar een belangrijk element in. Kleur is niet zomaar een esthetische keuze maar een krachtige communicator. Met kleur kan je klanten aantrekken of afstoten. Kleuren roepen namelijk emoties op en spelen rechtstreeks in op je gevoel. In het algemeen worden kleuren ingedeeld in twee categorieën: warme en koele kleuren. Warme kleuren worden geassocieerd met energie, terwijl koele kleuren kalmte en zekerheid uitstralen.

Hieronder vind je een overzicht uit de kleurenpsychologie wat de invloed is op ons gedrag:

 

  • Blauw: intelligent logisch geordend kalm  efficient cool sereen betrouwbaar helder vooruitdenkend focus communicatief maar ook afzijdig koud onvriendelijk conservatief niet-emotioneel
  • Rood: sterk assertief vastbesloten moedig gemotiveerd warm energiek uithoudingsvermogen zelfstartend opwindend stimulerend maar ook agressief veeleisend macht pijn
  • Groen: rustgevend versterkend gebalanceerd harmonieus overvloedig, organisch eco-friendly maar ook sober stilstaand saai
  • Turquoise: creativiteit inspirerend innovatief nieuwe ideeen helderheid compassie helend kalmerend zelfvoorzienend maar ook afzijdig veeleisend onbetrouwbaar opschepperig
  • Roze: Compassie warm verzorgend rustig zachtaardig romantisch intiem geruststellend intuitief hoopvol vriendelijk optimistisch maar ook naief kwetsbaar ‘needy’ zwak voorzichtig
  • Paars: Vooruitziend doelbewust authentiek kwaliteit luxe spiritueel introspectief, koninklijk mysterieus maar ook goedkoop gereserveerd
  • Bruin: gegrond stabiel gebalanceerd betrouwbaar praktisch eerlijk warm sensueel georganiseerd aspiratie bescheiden natuurlijk maar ook saai zwaar niet verfijnd
  • Wit: helderheid puurheid eenvoud clean hygiënisch verlichtend verfijnd etherisch maar ook geisoleerd onbuigzaam koud
  • Zwart: Glamour sterk veilig stijlvol elegant volhoudend serieus luxe weelderig dramatisch dynamisch substancieel mysterieus maar ook dreigend zwaar onderdrukkend goedkoop
  • Oranje:warm creativiteit overvloed sociaal positiviteit passie sensueel veilig troostend energiek aandacht beweging speelsheid maar ook goedkoop overvloed
  • Geel: vriendelijk emotioneel sterk  zelfvertrouwen optimisme blijheid hoog zelfvertrouwen extravert maar ook onrustig
  • Metalic: vrijgeving wijsheid krachtig glamorous compassie status maar ook onvolwassen goedkoop onzeker niet eerlijk

 

En dan zijn er ook nog zoveel soorten; helder, gedempt, warm, koel, natuurlijk, fel, intens.

Hoewel ik altijd heel intuïtief werk houd ik de kleurenpsychologie altijd in het achterhoofd. Een goed uitgangspunt is het gevoel dat je met je bedrijf wilt overbrengen, de kernwaarden die voor jou belangrijk zijn in combinatie met jouw aanbod. Wil je meer weten of kom je er zelf niet helemaal uit?

 

WhatsApp chat